25° Hafif yağmur

KİTLESEL OKUL TERKİ DURDURULMALI ÇOCUKLARIN OKULLARA GERİ DÖNÜŞÜ SAĞLANMALIDIR

Gündem - 17 Haziran 2023 09:11 A A

Öğrenci Veli Derneği (Veli-Der) 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı değerlendirme raporunu açıkladı. Raporda, “1998’de eğitim yatırımlarına ayrılan bütçe yüzde 30,03 iken bu oran 2023 yılında 9,18’dir. İstatistikler, toplamda 1,5 milyonu aşkın kız çocuğunun eğitim sisteminin dışında bırakıldığını göstermektedir. Yoksulluğun, zamların artışı ile beraber en az iki çocuğumuzdan biri açlığı, yoksulluğu yaşıyor.  Özel okul ve özel okula giden öğrenci sayıları tüm zamanların rekorunu kırmış durumdadır. Eğitimde 4 artı 4 artı 4 uygulaması öncesinde Türkiye’de 4 bin 664 özel okul bulunmaktayken, 2022 yılı itibariyle özel okul sayısı 14 bin 179’a toplam öğrenci sayısı ise yaklaşık 2,5 kat artarak 535 bin 788’den 1 milyon 578 bin 233’e yükselmiştir. 4 artı 4 artı 4 uygulamasının başlamasından bu yana öğrenci artışına rağmen kamuya ait ilkokul sayısı 5 bin 697 azalmıştır” tespitlerine yer verildi. Öğrenci Veli Derneği, bir an önce en az 100 bin öğretmen atamasının yapılmasını, ÇEDES ve tüm protokollerin de iptal edilmesini istedi.

Öğrenci Veli Derneği (Veli-Der), bugün İstanbul Kartal’da basın açıklaması düzenleyerek ‘2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı Yıl Sonu Raporu’nu açıkladı. Dernek tarafından yapılan açıklamada, 2002 yılında Milli Eğitim Bakanlığı bütçesinden eğitim yatırımlarına ayrılan pay 17,18 iken 2023 yılında bu payın 9,18’e düştüğü belirtildi. Özel okul sayısının rekor düzeyde arttığı, 1,5 milyonu aşkın kız öğrencinin eğitim öğretimin dışında kaldığı tespitlerinin de yer aldığı değerlendirme raporunun detayları şöyle:

ÇOCUKLAR AÇLIKLA YOKSULLUKLA BAŞ BAŞA BIRAKILDI. TÜM ÖĞRENCİLER İÇİN ÜCRETSİZ YEMEK, SU VE DÜZENLİ MADDİ EĞİTİM DESTEĞİ

KİTLESEL OKUL TERKİ DURDURULMALI ÇOCUKLARIN OKULLARA GERİ DÖNÜŞÜ SAĞLANMALIDIR

ÇE AYRILMALIDIR

1998’de eğitim yatırımlarına ayrılan bütçe yüzde 30,03 iken bu oran son 21 yıl süresince düşürüldü. Eğitim yatırımlarına 2002’de MEB bütçesinden yüzde 17,18 pay ayrılırken 2023 yılı için eğitim yatırımlarına ayrılan pay 9,18’dir. 2022’de MEB bütçesinin merkezi yönetim bütçesine oranı yüzde 10,79 iken, 2023 bütçesi mali bütçe kanun teklifi ile bu oran yüzde 9,64’e geriledi.

OKULLARDA DEPREMLE İLGİLİ ÖNLEMLER ALINMALIDIR. DEPREM RİSKİ NEDENİYLE YIKIM KARARI VERİLEN OKULLARDA GÜÇLENDİRME DEĞİL YIKIM KARARI UYGULANMALIDIR

LAİK, KAMUSAL OKUL ÖNCESİ EĞİTİM TÜM ÇOCUKLARIMIZA ÜCRETSİZ SAĞLANMALIDIR. 4-6 YAŞ KURAN KURSLARI EĞİTİM HAKKI, ÇOCUK HAKLARI İHLALİDİR

ÇEDES VE TÜM PROTOKOLLER İPTAL EDİLMELİDİR

Protokoller ve iş birlikleri adı altında tüm eğitim kurumları “iş gücü piyasasının ihtiyaçlarını karşılamak” ifadesiyle sermayenin ve cemaatlerin, tarikatların ve Diyanet İşleri Başkanlığı’nın kuşatması altına girdi. “Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum” (ÇEDES) protokolü ise bugüne kadar imzalanan protokollerin daha da ötesine geçerek hem öğretmenlik mesleğini hem de öğrencilerin laik, bilimsel eğitim hakkını hedef alan ve Diyanet’in, dini yapıların eğitim kuşatmasını kalıcı ve sürekli hale getiren bir protokol.

Protokol kapsamında Eskişehir ve İzmir’de yer alan 842 okulda, “Manevi danışman” adı altında imam, müezzin ve vaiz gibi din hizmetlerinde çalışan kişiler görevlendirildi. Protokolle imam, vaiz, vaize adıyla din görevlilerinin ve gönüllü öğrencilerin, öğrencilere, “Değerler Eğitimi” vermesinin önü açılıyor. Protokol ile ayrıca, Diyanet’in belirlediği görevlilerin veliler ile ayda bir kez bir araya gelebilmesine olanak sağlanıyor. Bu kişileri ise il/ilçe müftülükleri belirleyecek. Deprem bölgesinde de çalışmalar yürütülecek. Deprem bölgelerindeki öğrencilerin AFAD, Kızılay, Yeşilay ve Diyanet Vakfı’nın çalışmalarında yer almaları sağlanacak.

Protokol kapsamında, okul dışındaki mekanlarda da etkinlikler düzenlenebilecek. ÇEDES kapsamındaki kurslar, “İl ve ilçe milli eğitim müdürlüklerinin onay vermesi” halinde protokol taraflarınca sağlanan mekanlarda gerçekleştirilebilecek. Değerler kulübü öğrencilerine rol model olabilecek vasıftaki gönüllü öğrencilerin proje kapsamındaki çalışmalara destek verebileceği maddesi ise son derece ucu açık ve çocuklarımızın kimlere teslim edileceği konusu son derece tehlikelidir. Okullarımızın, eğitimin dini yapılara teslim edilmesinin en ağır sonuçlarını yaşamamıza rağmen aynı uygulamalara devam edilmektedir.

ÇEDES ve tüm protokoller iptal edilmelidir. Tüm velileri ÇEDES protokolüne karşı dilekçe vermeye ve çocuklarımızın laik, bilimsel eğitim hakkı için mücadele etmeye çağırıyoruz.

PROJE OKULLARI UYGULAMASINA SON VERİLMELİDİR

Proje okul uygulaması için ilk adım 2014’te 652 sayılı KHK ile atıldı. Türkiye’nin en köklü liseleri başta olmak üzere başlangıçta 155 okul proje okulu ilan edildi. Bu KHK ile MEB’e söz konusu okullara öğretmen atama, okulda görev yapan öğretmenleri görevden alma, okula müdür ve yöneticileri atama yetkisi verildi. “Aynı okulda sekiz yıldan daha fazla çalışmış öğretmen olmayacak” düzenlemesi ile öğretmenler fiilen sürgün edildi.

Velilerin, öğretmenlerin haftalar süren itirazlarına, eylemlerine rağmen o günden bugüne proje okulları kadrolaşma politikalarının hayata geçirildiği, eğitimin laik niteliğinin ortadan kaldırıldığı ve piyasalaştırıldığı, okulların tarihinin, kültürünün festivallerini, etkinliklerini yasaklayarak yok edilmeye çalışıldığı kurumlar haline getirildi.

EN AZ 100 BİN ÖĞRETMEN ATAMASI YAPILMALIDIR

ÖZEL OKUL SAYISI TÜM ZAMANLARIN REKORUNU KIRMIŞ DURUMDADIR

Yaşanan enflasyon artışını gerekçe gösteren özel okul sahipleri özel okulların bir ticarethane olduklarını açıkça kanıtlayan bir şekilde velilerden yüz binlerce lira talep etmekte, öğretmenleri ise haftanın yedi günü esnek çalışma koşullarında ve asgari ücretin dahi altında çalışmaya zorlamaktadır. Özel okul sahipleri ne istese yapan MEB özel okul ücretleri zam oranını 2023-2024 eğitim öğretim yılı için yüzde 65 olarak açıklamıştır. Bu devasa rakam bile özel okul sahipleri için yeterli olmamış bu oran yalnızca ara sınıflarla sınırlanmakta yeni kayıtlarda ise çok daha yüksek ücretler talep edilmektedir.

Biz veliler her yeni güne kaygıyla başlıyoruz. Çocuklarımızın okullara aç gitmediği, yoksulluktan kaynaklı okullarını terk etmek zorunda bırakılmadığı, çocuk yaşta işçileştirilmediği, deprem riski nedeniyle yaşamlarına ilişkin kaygı taşımadığı, okulsuz, öğretmensiz kalmadığı, okulların cemaatlerce kuşatılmadığı, laik, kamusal eğitim hakları için mücadele etmeye devam edeceğiz.”

Gündem - 09:11 A A
BENZER HABERLER

YORUM BIRAK

YORUMLAR

Hiç yorum yapılmamış.
Hazır Site by Uzman Tescil webmaster